Opprett spesialpriser på enkeltprodukter og produktgrupper i Magento

I denne opplæringsvideoen vil vi gå gjennom trinnene for å opprette spesialpriser på enkeltprodukter og produktgrupper i Magento, basert på egne kundegrupper. Du vil lære hvordan du kan tilpasse prisene dine for å tilby spesialtilbud på utvalgte produktgrupper eller produkter til forhandlere eller VIP kunder.

Se vår opplæringsvideo om produktpriser og kundegrupper i Magento 2 her:

Detaljert guide for å sette opp spesialpriser i Magento basert på kundegrupper

I denne opplæringsvideoen tar vi et dypdykk i hvordan du kan tilpasse prisene i din Magento-butikk ved å bruke spesialpriser for ulike kundegrupper. Denne veiledningen er ideell for butikkeiere som ønsker å tilby skreddersydde priser til spesifikke kundesegmenter, som forhandlere eller VIP-kunder.


1. Forstå og definere kundegrupper i Magento

  • Magento tilbyr flere standard kundegrupper, inkludert ‘Ikke Innlogget’, ‘Standard’, ‘Grossist’, og ‘Forhandler’.
  • For å legge til en kunde i en bestemt gruppe, gå til ‘Kunder’ og ‘Kundegrupper’ i Magento’s venstremeny.
  • Her kan du legge til nye kunder i en spesifikk gruppe eller endre gruppen for en eksisterende kunde. Dette er et viktig skritt for å sikre at riktige priser tilbys til riktige kundesegmenter.


2. Tilordne spesialpriser til produkter basert på kundegrupper

  • Velg et produkt fra produktlisten og klikk på ‘Rediger’.
  • Inne i produktredigering, naviger til ‘Avansert Prising’ for å sette opp spesialpriser.
  • Eksempel: Du kan sette en spesialpris på 1000 NOK for forhandlere for kjøp av én enhet, og redusere prisen til 800 NOK ved kjøp av fire enheter. Dette oppmuntrer til større kjøp og belønner lojale kunder.


3. Implementere prosentbaserte rabatter

  • I tillegg til faste priser, kan du sette opp prosentvise rabatter for ulike kundegrupper.
  • Eksempelvis kan du tilby 10% rabatt for en enkelt vare og 20% rabatt for kjøp av fire varer.
  • Disse rabattene blir automatisk anvendt i handlekurven basert på kundegruppen og antall produkter.


4. Opprette regler for katalogpriser

  • Gå til ‘Markedsføring’ og deretter ‘Katalogpriser’ for å opprette nye prisregler.
  • Du kan definere rabatter basert på produktattributter, som ‘bildeler’, og angi en tidsperiode for når rabatten skal være aktiv.
  • Sett prioritet for dine prisregler for å styre hvilke regler som skal gjelde ved overlapping.


Konklusjon

Ved å implementere disse strategiene, kan du effektivt differensiere prisene i din Magento-butikk for å møte de spesifikke behovene til forskjellige kundegrupper. Dette ikke bare styrker kundelojaliteten men også maksimerer salgspotensialet ved å tilby tiltrekkende priser og kampanjer.